وبلاگ

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی

در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین ابزار و تجهیزات دندانپزشکی و کارکرد هر کدام آشنا کنیم.

تعمیر تجهیزات دندانپزشکی نیازمند بهترین و با تجربه‌ترین افراد می باشد، علاوه بر این یک فرآیند بسیار فنی است که به مهارت‌های تعمیر، تخصص فنی و دانش پزشکی نیاز دارد. شرکت سینا صنعت آرامیس، با دراختیارداشتن کادرفنی مجرب آماده ارایه خدمات تعمیر تجهیزات دندانپزشکی و تجهیزات پزشکی به بیمارستان ها،کلینیک های پزشکی، دندانپزشکی و همکاران می باشد.

 

1-یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی

یونیت وصندلی دندان پزشکی ابزار اصلی کار دندانپزشکی بوده و ورودی هاي یک یونیت شامل ترکیبی از هوا، آب و برق می باشد که با استفاده از ترکیب آنها حرکات مکانیکی، کنترلهاي الکترونیکی و الکتریکی بکار خواهند افتاد.
هر یونیت دندانپزشکی در قسمت برق شامل ولتاژهاي 6ولت، 12 ولت، 24ولت و220ولت میباشد. که در موقع روشن کردن برق ورودي به سر کلید قطع ووصل دستگاه واز انجا به ترانس کاهنده که داخل یونیت کارسازي می شود میرود(تعداد ترانسها در مدلهاي مختلف متفاوت است) و با تقسیم به قسمتهاي گفته شده با ولتاژهاي موردنظر وصل می شود.
ولتاژ 12ولت جهت شیربرقی توربین وایرموتور وساکشن وجام می باشد. ولتاژ 24ولت جهت فرمان صندلی ووصل کردن برق 220ولت برسر موتور هاي صندلی میباشد. رله ها ودربعضی از موتورها کنتاکتوراین عمل را انجام میدهد جام جهت اب براي تمیز کردن دهان مریض وکراشوار جهت ریختن اب دهان به داخل کراشوار میباشد. کار ساکشن یونیت مکیدن خون واب داخل دهان مریض میبا شد. واز یک سراهی که با رد شدن اب با سرعت زیاد وایجاد خلع درقسمت دیگر سه راهی باعث عمل مکش می گردد.
وتمام این اب وخون توسط شیلنگ فا ضلاب به قسمت خروجی یونیت ونها یت به فاضلاب شهر وصل می گردد. قسمت روشناي و لامپ دستگاه با زدن شاسی لامپ ورسیدن برق مورد نظر به سوکت ولامپ یونیت روشن میگردد. جهت دیدن دندانپزشک از عکسهاي گرفته شده از یک نگاتوسکوپ کوچک در قسمت تابلت دستگاه استفاده شده است . شرکتهاي سازنده براي جلوگیري از سوختن لامپ از یک فن استفاده مینمایند.

1-1- مروري بر قطعات اصلی

1- گردگیر سلف بالانس چراغ
2- بازوئی ثابت تابلت
3- باکس یونیت
4- تابلت
5- تشک صندلی
6- آداپتور
7- سرویس باکس
8- کفی صندلی
9- بازوئی ثابت چراغ
10- بازوئی سلف بالانس چراغ
11- هد چراغ
12- کراشوار
13- سایت نرس
14- زیر سري صندلی
15- زیر دستی صندلی
16- تابوره
17- فوت کنترل
18- پدال مولتی فانکشن

 

آشنایی با اجزای یونیت دندانپزشکی

آشنایی با اجزای یونیت دندانپزشکی

 

2- دستگاه روتاری دندانپزشکی

 

دستگاه روتاری دندانپزشکی

دستگاه روتاری دندانپزشکی

 

دستگاه روتاری دندانپزشکی را می‌توان جایگزین روش قدیمی و دستی دانست ابزارهای مخصوصی برای درمان ریشه کانال و پاکسازی آن به دستگاه متصل می‌شود که فایل نام دارد که در زمان پاکسازی ریشه دندان، بدلیل داشتن انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، شکل کانال‌های ریشه را به خود می‌گیرد و همچنین توانایی این را دارند تا پاکسازی را با کیفیت و دقت بالا انجام دهند. کار با این دستگاه دقت و سرعت فوق‌العاده‌ای را نسبت به روش‌های قدیمی ایجاد می‌کند.

فایل دندانپزشکی

فایل دندانپزشکی

 

اجزای دستگاه روتاری دندانپزشکی شامل یک عدد سرآنگل روتاری است که فایل بر روی آن قرار میگیرد، بدنه اصلی روتاری، صفحه نمایش و تنظیمات دستگاه، و در مدل های بیسیم پک باطری و شارژر آن میباشد.

تمامی روتاری ها دارای برنامه های پیش فرض بوده و معمولا با توجه به برند و مدل دستگاه از 3 تا 12 برنامه بر روی دستگاه روتاری وجود دارد. این برنامه ها به صورت پیش فرض بوده و شما میتوانید با توجه به نیاز خود، سرعت و تورک آن را تغییر دهید.
همانطور که نحوه کار با تجهیزات دندانپزشکی همچون یونیت صندلی دندانپزشکی، اتوکلاو دندانپزشکی، توربین دندانپزشکی مهم است، نحوه کار با دستگاه روتاری نیز حائز اهمیت است.

نحوه کار با روتاری به این صورت است که ابتدا دندانپزشک کانال های دندان را تخلیه کرده و پس از آن شستشو می دهد. سپس، کانال منتهی به عصب را خشک می کند و آن را با مواد مخصوص به صورت موقت پر می کند. بنابراین، می توان گفت دستگاه روتاری در دندانپزشکی یکی از مهمترین ابزارهایی است که باید برای عصب کشی در هر مطبی وجود داشته باشد تا بیمار بعد از معالجه مجددا با مشکل مواجه نشود.

1-2-انواع دستگاه روتاری

انواع دستگاه روتاری

دستگاه‌ روتاری انواع مختلفی دارد که با توجه به امکانات و ویژگی‌ هایش برای کارهای مختلف استفاده می‌ شود و به راحتی می‌ تواند کانال ریشه‌ دندان را تخلیه کند تا دندانپزشک بتواند ریشه‌ دندان را درمان کند. قبل از خرید دستگاه روتاری دندانپزشکی باید بدانید که چه انواعی از آن وجود دارد.
دستگاه اندو روتاری در مدل های مختلفی وجود دارد که میتوان آن را به دو دسته زیر تقسیم کرد:
1-بی سیم
2-سیم دار
همچنین بعضی از روتاری ها قابلیت نشان دادن اپکس را هم دارند که به آن ها دستگاه اپکس روتاری گفته می شود. برندهای مختلفی از دستگاه روتاری دندانپزشکی در بازار تجهیزات دندانپزشکی عرضه شده است که میتوان به برندهای معروفی چون NSK ،KAVO ، MORITA و در دستگاه روتاری چینی به برند وودپیکر و ایتیس اشاره کرد.

 

3-آنگل دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی

آنگل دندانپزشکی چیست؟

 

آنگل دندانپزشکی یکی دیگر از انواع تجهیزات دندانپزشکی است که می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. برداشتن پوسیدگی ها از روی دندان، انجام بروساژ، پروفیلاکسی در جرم گیری، پرداخت، ترمیم دندان ها، پالیش دندان ها و … از جمله کاربردهای مختلف آنگل های دندانپزشکی محسوب می شوند.
آنگل دندانپزشکی مانند توربین های دندانپزشکی، یک ابزار چرخنده است. در واقع، آنگل دندانپزشکی مانند هندپیس می تواند روی توربین دندانپزشکی نصب شوند و پس از متصل شدن به شیلنگ مخصوص در یونیت، مورد استفاده قرار گیرد.

 

3-1-اجزای مختلف انواع آنگل های دندانپزشکی

همانطور که توضیح دادیم، یکی از مراحل مهم برای ترمیم دندان ها، تراشیدن آن ها با ابزارهای چرخنده است. آنگل های دندانپزشکی وسایلی اند که می توانند جهت تراشیدن دندان ها مورد استفاده قرار گیرند.
انواع بخش های مختلف آنگل های دندانپزشکی
• هد یا سر آنگل که دارای کارتریج است.
• یک ورودی و یک خروجی برای آب که در بعضی از مدل های آنگل دندانپزشکی، این مجاری آب وجود ندارند.
• پوسته هایی که تمامی بخش های آنگل دندانپزشکی را نگهداری و محافظت می کنند.
• یک سری متحرک هایی که نیرو را از میکروموتور به هدر و سپس به فرز انتقال می دهند.
• دنده های کارتریج و دنده های انتقال دهنده نیرو از شفت چاکدار به کارتریج از دیگر بخش های متحرک آنگل محسوب می شوند.

 

انواع آنگل دندانپزشکی

با توجه به کارایی آنگل های دندانپزشکی در درمان انواع دندان ها، تنوع بالایی از انواع آنگل دندانپزشکی در بازار کشور ایران وجود دارند. هر یک از دندانپزشکان می توانند بر اساس کارایی مورد نظر و بودجه اي که دارند، يکي از انواع آنگل دندانپزشکی را خریداری و مورد استفاده قرار دهند.
به طور کلی، دسته بندی مشخصی برای انواع آنگل دندانپزشکی در بازار کشور ایران و جهان وجود ندارد. اما با توجه به کارایی و اجزای تشکیل دهنده آنگل های دندانپزشکی، می توان این وسایل را به چند دسته بندی مختلف تقسیم بندی کرد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

 

2-3-آنگل های دندانپزشکی با ایرموتور

آنگل های دندانپزشکی مانند توربین های دندانپزشکی که از نظر نوع سیستم تغذیه با هم متفاوت اند، با دو سیستم موتوری ارائه می شوند. آنگل دندانپزشکی با ایرموتور دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و به راحتی می تواند جایگزین آنگل های دندانپزشکی میکرو موتور شود..
در واقع در این نوع از آنگل های دندانپزشکی، آنگل ها می توانند با کمک نیروی هوای فشار کار کنند. به همین خاطر، به موتور به کار رفته در این آنگل دندانپزشکی، ایرموتور گفته می شود.

 

3-3-آنگل های دندانپزشکی با میکروموتور

آنگل دندانپزشکی با میکروموتور یکی دیگر از انواع آنگل های دندانپزشکی است که می تواند با موتور الکتریکی کار کند. این نوع آنگل هم دارای کارایی خوبی بوده و می تواند برای تراشیدن انواع بخش های دندان مورد استفاده قرار گیرد.

 

4-3-انواع آنگل ها بر اساس طریقه قرارگیری فرز

1. آنگل پوش باتن

آنگل پوش باتن

2. آنگل ناخنکی

آنگل ناخنکی

 

4- لایت کیور تجهیزات دندانپزشکی

با جایگزینی استفاده از انواع کامپوزیت ها به جای آمالگام، لایت کیور دندانپزشکی جز لوازم لاینفک در درمان های ترمیمی می باشد. در مورد پوسیدگی های دندان، پرکردن فضای دندان ها با کامپوزیت بسیار مرسوم است. کامپوزیت‌‌‌‌های امروزی در ابتدا خمیری شکل هستند و کامپوزیت نوری نامیده می‌شوند. به این دلیل نوری نامیده می شوند که وقتی نور به آنها می رسد شروع به سفت شدن می‌کنند.
این کامپوزیت مخلوطی از مونومرها ساخته شده است که هنگام رسیدن نور به آن به پلیمر که ماده ای است سفت و محکم تبدیل می شود.
لذا استفاده از دستگاه لایت کیور برای سفت شدن مواد کامپوزیت می باشد. چون مواد کامپوزیت ها ابتدا خمیری شکل هستند تا دندانپزشکی براحتی بتواند حفره دندان را پر کرده و به آن شکل دلخواه را دهد و سپس توسط دستگاه لایت کیور آنرا محکم و سفت کند.

 

لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور از دو کلمه لایت ( Light ) به معنی نور و کیور( Cure ) به معنی به معنی معالجه و درمان ساخته شده است و بصورت کلی برای نور درمانی استفاده میشود.
کامپوزیتهای کنونی در ابتدا خمیری شکل هستند و کامپوزیت نوری نامیده می‌شوند، چرا که هنگام رسیدن نور به آن شروع به سفت شدن می‌کنند .این کامپوزیت مخلوطی از مونومرها ساخته شده است که هنگام رسیدن نور به آن به پلیمر که ماده ای است سفت و محکم تبدیل میشود.
همانطور که اشاره شد، این کامپوزیت ها ابتدا خمیری شکل هستند تا دندانپزشکی براحتی بتواند حفره دندان را پر کرده و به آن شکل دلخواه را دهد و سپس توسط دستگاه لایت کیور آنرا محکم و سفت کند.
اما نوری که دستگاه لایت کیور تولید می‌کند یک نور مرئی با طیف آبی رنگ ولی با توان بالاست و دقت شود به هیچ عنوان نور ماوراءبنفش یا لیزر ندارد و هیچ نور مضری برای بیمار ندارد به همین خاطر قدرت نفوذ آن در کامپوزیت تنها ۲ میلیمتر است و به همین خاطر دندانپزشک باید هنگام کار با کامپوزیت بصورت لایه لایه از کامپوزیت استفاده کند یعنی هنگامی که لایه ای حدود ۲ میلیمتر را استفاده کرد باید زمان حدود ۲۰تا 30 ثانیه از لایت کیور استفاده کند سپس لایه دیگری را قرار دهد تا لایه های زیرین کاملا سفت و محکم گردند.

اجزای داخلی لایت کیورها شامل قسمت های مختلف است که عبارتند از :
۱- برد الکترونیکی 2- ترانس تبدیل ولتاژ ۳- لامپ هالوژنیک یا LED4 – رابط هدایت نور ۵- محافظ نور
۶ – باطری 7- سوئیچ خاموش و روشن ۸ – سوئیچ های انتخاب زمان 9- پایه شارژکن 10 – هندپیس 11- فن خنک کننده

 

لایت کیور دندانپزشکی

 

 

1-4-ایرادهای رایج دستگاه لایت کیور دندانپزشکی

 

باطری

در لایت کیورهای بی سیم تغذیه دستگاه از باطری لیتیومی 3.7 ولتی است.خراب شدن باطری باعث میشود دستگاه کلا روشن نشود یا پس از روشن شدن مجددا خاموش گردد. علت خرابی زود هنگام باطری نیز به دلیل شارژ کردن طولانی باطری اتفاق می‌افتد.

باطری لایت کیور
خرابی لامپ LED لایت کیور

در لایت کیورهای LED بعد از مدتی ممکن است لامپ کلا معیوب شود یا اینکه نور آن کم شود. در هنگام تعویض LED هم باید به قطب مثبت و منفی دقت شود.

لامپ LED لایت کیور

 

ضعیف شدن شدت نور لایت کیور

این ایراد معمولا مربوط به لایت گاید (هدایت کننده نور) یا لامپ دستگاه است. لایت گاید نباید خراش یا شکستگی داشته باشد.
ضعیف شدن شدت نور لایت کیور

فن دستگاه کار نمیکند

در لایت کیور های لامپ هالوژنی فن نقش مهمی در خنک کاری لامپ دستگاه دارد. کار نکردن فن یا مربوط به قطعی سیم یا معیوب شدن فن دارد.
فن لایت کیور

آبان ۲۰, ۱۴۰۲ مقالات
درباره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *